02 augusti 2007

Röd tvätt

Innan Moa föddes fanns följande tvätthögar hos vår familj:

40 grader mörkt
60 grader mörkt
60 grader ljust

Sen helt plötsligt hände något; vi fick en ny tvätthög. 60 grader röd! Mycket intressant och speciellt för oss i vår lilla familj där könsdebatterna hade gått heta.

Var det en liten tjej som låg i min mage skulle denna minsann inte fostras till någon skör liten osjälvständig och "följa med strömmen" fjolla!! Nä, det skulle bli en stark, kritiskt tänkande och självständig tjej! Vi levde i tron att varje barn var som ett tomt blad när det föddes och att det var förläderns uppgift att fylla det tomma raderna. Här skulle påverkas!

Tomt blad, jo just.....
Moa visade sig vara allt annat än ett tomt blad. Fasen ungen hade en egen vilja redan när hon kom ut! Hon ville äta var 20:e minut, hon ville inte ha napp, hon ville ligga själv på kvällen och hon ville inte ha något annat än mammas bröst.

Vi tog det som ett tillfälligt nederlag och tänkte att några fjolliga dockor eller prinsessklänningar minsann inte skulle komma in i denna familj. Fel igen! Vi har dockor, prinsessklänningar och hela graderoben är fylld av rosa/röda kläder. Tomt blad, jo just......

Moa äääääälskar kjolar, klänningar, glitter och flickiga saker jag bara kräks över. Det är totalt omöjligt att ha henne med när kläder ska inhandlas. Martin och jag har börjat smyga in kläder i garderoben, kläder vi tycker är passande, kläder som inte är så tjejiga utan könsneutrala och lite tuffa.

Okej, detta är bara tillfälliga nederlag och vad sjutton gör det om hon är lite fjollig när det gäller kläder. Det viktiga är ju faktiskt ändå att hon blir en självsäker, stark tjej som inte måste följa strömmen. Vi har insett och accepterat att vissa saker kan man inte påverka utan att de är skrivna i generna.

Som pedagog ska du lära dina elever att tänka kritiskt och stå för det du tycker och tänker. Jag vet exakt hur jag ska lära mina gymnasielever det men hur lär jag Moa det? Hur får jag henne att bli en stark och tuff tjej som inte mobbar eller blir mobbad?!? Jag ser redan en massa varningssignaler på att hon är en ganska osäker tjej som ofta hamnar utanför, en tjej som är lätt att utnyttja och gärna vill vara som alla andra. Men samtidigt ser jag bra signaler. Hon älskar att ta hand om människor, hjälpa till och se till att alla har roligt.

Just nu är jag övertygad om att vi kommer att lyckas med vår uppfostran. Övertygelsen kommer från de facto att vi är medvetna om det inte är lätt men att så länge vi kör på tillsammans och pratar med vår dotter så kommer det att lösa sig. Har jag fel? Mycket möjligt men förhoppningsvis hinner jag reflekter och byta taktik innan allt skiter sig.

Ps. det kommer dock inte in några barbiedockor i detta hus och det heter slida och inte "min lilla blomma"

3 kommentarer:

Anonym sa...

Syftet med uppfostran är väl att lära "de små" de färdigheter och den kunskap de behöver för att klara sig självständigt i vår komplicerade värld...
Jag tror inte man kan göra en "stark och tuff" tjej utav någon som är mjuk, inkännande och omhändertagande...underbara karaktärsdrag som däremot är värda att uppmuntras, och positivt värderas. Styrka är ju att våga vara den man är, och vara trygg i det! Backa upp tjejen där!
Inget kommer att skita sig med så kloka föräldrar!!
Kram/Annest

Anonym sa...

hehe antar att du är ett Vänner-fan du med.

Det är svårt med dagens kläder. Vi har en tjej och en kille och inte kan han ärva allt inte, även om vi försökt vara neutrala.. Nu får tjejen de kläder hon behöver och han får nya det mesta det_går_ bara inte..

Anonym sa...

och vad gäller hur de blir så tror jag att man får känna in barnet och bejaka deras starka sidor. De är som de är och det är JÄTTEBRA det.