29 maj 2007

Misch Masch

Idag har det verkligen regnat fjös....ja ni vet blomspruteregn, sånt äckligt regn som man blir dyngsur av. Fjös kan även vara småbitar av ved som behövs för att starta elden. Jag är grym på hemmasnickrade ord *ler*. Fast jag tror minsann att man här i Gävleborgstrakten är grymmare på hemgjorda ord. Här kommer några exempel som får mig att skratta:

Klöpp - Klippte till något ex. hår
Giiiina - Gena över något
Sov över - Försova sig
Lär - Måste
Grejjerna - Mens

Helt otroligt vad roliga ord......
Är det någon som vet några fler roliga ord?

Fast jag är ganska duktig på att hitta på egna ord när jag inte vet vad något heter eller om jag har glömt bort ordet. Det är bara att fråga mina föräldrar...hihi. Sen att jag kommer från Norrbotten och använder en massa inhemska ord hjälper ju.

I norr säger vi:

Vars - betyder var eller vart (vi kan inte skillnaden)
Ostkrokar - ostbågar
Pumla - julgranskula

Sen sätter vi O framför en mängd ord:

Ogjort
Oätit
Oklar
Out
Ovet

Haha, vi är ganska knäppa vi med....

Hörrni, vad heter den där grejjen man använder som handtag till trangiaköket????
Jag kallar den för tamoj, men jag vet med all säkerhet att det finns fler ord för den.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag kommer ju från Jämtland och där har vi många lustiga ord. Här kommer ett axplock:

Kongero - spindel
Schaga - stege
Frosk - groda
Gatt - var tvungen att göra
Gett - måste göra
Broka - byxan
Sau - får (djuret alltså)

Ordlistan kan göras hur lång som helst för vi talar ett eget språk...