22 maj 2007

Lev livet!!

Just idag har jag trots trötthet och jobb varit glad, glad för att jag lever. Livet är på tok för kort för att sätta sig ner och bara säcka ihop. Det gäller att fånga livet att leva det fullt ut och verkligen ta vara på den korta som vi har livet till låns.

Trots all skit jag skriver på denna blogg så lever jag verkligen livet. Just nu försöker jag uppfylla en dröm, en dröm om att få lära elever på det sättet jag tror är rätt. Min dröm kanske inte är att göra karriär eller vara rektor men just nu känns det väldigt rätt. Jag jobbar extra som städare och har tackat nej till en tjänst som biträdande rektor på en av stadens större gymnasieskolor. Självklart är jag livrädd att min chans är förbi och visst kan jag känna mig trött på att städa upp efter andra men jag lever i alla fall livet. Jag försöker göra det jag tror är rätt.

Att leva livet har inte alltid varit självklart, i alla fall inte för mig. Jag har haft otroligt mörka perioder i mitt liv där jag bara har velat sätta mig ned och låta livet fortsätta utan min inblandning. Jag har fortfarande mörka perioder men jag har lärt mig bekämpa dessa, jag har tagit tag i mig själv och bett om hjälp. Jag har gått till psykologer som har hjälpt mig att se saker på ett annorlunda sätt och jag har knaprat piller som hjälper att se hoppet. Jag vägrar att bara sätta mig ned och bli bitter och ensam.

Livet är för kort för att gnällas bort eller för att bara skita i. Är du less på ditt jobb? Byt! Det spelar ingen roll om du är 50 för du har minst 30 år kvar och det är inte värt att låta dessa bara passera och bli bitter. Mår du dåligt? Ta tag i det! Att be om hjälp är inte förnedrande eller tabubelagt bara naturligt. Har du en dröm? Vakna och uppfyll den! Man måste våga för att vinna. Vill du byta karriär? Börja studera! Det är aldrig försent att lära sig nya saker, bara nyttigt.

Nu lät det superenkelt trots att jag vet att det är svårt och hemskt. Men det gäller att ställa sig frågan om det är värt att det korta liv man lever förpestas och blir till något man inte vill.

Gör jag rätt? Jag har ingen aning men jag försöker i alla fall!

1 kommentar:

Anonym sa...

Jösses, Lisa... Tackade du nej till en bitr.rektorstjänst??!!! GALET!!! Många kramar // Johanna W