25 juni 2007

Marsansås och svartvinbärssaft

Så vid 13.00 fick jag komma in på öron, näsa och hals mottagningen. Där sa man att jag hade en del vätska i bihålorna under ögonen och jag blev mer undersökt. Jag luktade infektion i svalget och man såg att det rann var ned i halsen. Överläkaren tyckte att jag hade kunnat äta kåvepenin (man kan tydligen äta flera bättre varianter även fast man är gravid!!!) lite längre men spolade gärna ut varet. Hela dagen hade jag känt mig så utmattad (det tar på krafterna att vara sjuk i tre veckor) och jag grät för minsta lilla så för att påskynda processen valde jag en utspolning.

Del ett i utspolningen bestod av bedövning. Fem 2 dm långa ståltrådsliknande metallpinnar fördes upp i vardera näsborre. Det gjorde helt galet ont och tårarna sprutade. Sen fick jag sitta med dessa tio pinnarna i näsväggen i 20 minuter. Min käre man var otroligt stöttande och tog två fotografier *ler*. Sen efter 20 minuter blev jag inkallad igen och där fick jag först en spray som temporärt bedövade ännu mer. Sen förde läkaren in en lång tjock nål och penetrerade näsväggen in i bihålan. Det var helt klart bland det jävligaste jag har gjort, det ekade i hela huvudet av det knastrande ljudet. Fast smärtan övergick snabbt i en befriande känsla när vacuumet upphörde och varet fick spolas ut av klinsikt ren saltlösning. Det som hamnade i skålen såg ut som dåligt vispad marsansås i svartvinbärssaft. Det luktade tydligen inte så gott (jag har dock inget luktsinne längre). Sen var det bara nästa näshåla.....och jag mådde bara illa av tanken att gå igenom det igen.

Nu är det i alla fall gjort och i ca 1 timme kände jag mig helt okej och tänkte gå till jobbet i morgon. Fast just nu mår jag inte så bra, bedövningen har släppt och jag har grymma lock för öronen. Mina bihålor är grymt ömma och jag har ett konstant flöde av var, blod och snor som rinner ned i min hals. Jag har tagit ur de tussar som trycktes in i näsan för att hejda blodet och det var en mkt intressant upplevelse. Det är tur att jag inte är känslig.

Trist nog har jag ett grymmt spännande möte med kommunen i morgon som jag helst inte vill missa men jag tvivlar på att jag orkar. Är totalt slut. Som tur var har jag en helt underbar man som verkligen har tagit hand om mig hela dagen. Han är mitt allt!

Nä nu är jag helt yr och måste gå och lägga mig.

4 kommentarer:

Anonym sa...

"Uffa buffa" som Elise säger... Men nu håller vi tummarna på att du tillfrisknar snabbt! Kram Frida

Anonym sa...

*Blä* vad otäckt det låter, nu får vi hålla tummarna att det hjälper och att du blir frisk!!! Tur att Martin o Moa finns och kan ta hand om dig nu när du e sjuk!
Stor kram, Sara

Anonym sa...

Men huga, jag blir helt fascinerad, imponerad och om det hela faller väl ut; övertygad!!!
Streta i veckor med klent penicillin, när man så handgripligt kan lätta på trycket...Nä...Detta verkar, trots akut obehag och smärta("Lite smärta, gör inte ont" säger ofta min, inom fysik, Dr.R )vara en radikal lösning helt i min smak!

Krya, krya duktiga Dig!
Styrka till fina Martin!

Kram/Annest
Får man se NÅL-bilderna? (Frossare)

Anonym sa...

Usch, vad hemskt att få nålar inkörda i näsan *ajajajaj* Nu håller vi tummarna för att du blir frisk och slipper fler sjukdomar.
Krya på dig!