19 juli 2007

Lugna puckar

Här går det inte fort, just nu lever vi i en familjebubbla som bara glider omkring och väntar på att spräckas. På måndag är det slut, finito och done. På måndag måste jag tillbaka till jobbet....

Vi har verkligen tagit det lugnt. Vi har kokat saft, varit på stranden, sett på bilar och Nicke Ficken, lekt i regnet, farit och fikat, bakat pizzabullar matat djur och tvättat kläder. Jag har inte ens plockat fram damsugaren eller trasan....stor bedrift. Varje dag har vi gjort det som fallit oss in och det har varit skönt.

I söndags plockade jag och Moa röda vinbär för att sedan göra smaskig saft. Vi tog med oss en flaska till den härliga middagsbjudningen som Sara och Daniel stod för.
I måndags låg vi på stranden exakt hela dagen
I tisdags såg vi på regnet och fikade i storstaden samt tvättade kläder
I onsdags var vi och matade djur samt städade bilen
Idag har vi varit och matat djur med bröd och äpplen

Att bilen och kläderna tvättades berodde endast på ett par olyckor. Moa har ätit en massa mjukglass och yoghurt och vi misstänker att hon är laktosintolerant. Hon är grymt dålig i magen och kan inte riktigt prutta och sen igår kräktes hon i bilen. Vi svängde just in på vår uppfart när tösen sprutlackade insidan av bilen. Olyckan kan även ha att göra med att hon snurrade på en gunga tills ansiktsfärgen skiftade i grönt.

Idag när vi matade djuren fick vi lite experttips av två herrar som jobbade i parken. När jag inledde samtalet med den ene herren tyckte jag att det var något som inte stämde med den andre. Sen insåg jag att herre nr två kanske inte ville vara herre utan dam. Under skärmen och de blåa arbetskläderna fanns en hårt sminkad "dam". Jag och Martin gjorde verkligen allt för att inte stirra utan bara vara naturliga. Vi hade i alla fall en mkt trevlig pratstund med dessa två herrar, förlåt damen och herren, och nu vet vi vad alla djuren äter i parken. Nästa gång ska vi ta med morötter så vi kan mata de nyanlända kaninerna.

Lite senare insåg jag att Moa är ett väldigt lugnt barn och att mina och Martins uppfostringsmetoder är bra. Jag tycker verklign synd om de barn där föräldrarna inte riktigt tar tag i uppfostran utan låter ungarna löpa amok. Det kan inte vara lätt för dessa barn att märka att många runt omkring ogillar dem utan att riktigt veta varför. För tyvärr är det konsekvensen. Barn vet inte hur man ska uppföra sig om ingen lär dem det.

Imorgon är en ny dag som ska fyllas med familjenöje, vem vet vi kanske återvänder till djuren?

Inga kommentarer: