01 januari 2008

Okunnighet

Vad jag har förstått råder det fortfarande, år 2008, en stor okunnighet om depression vilket jag tycker är mycket beklagligt.

En depression och att känna sig nedstämd är två helt olika saker. Alla känner sig då och då nedstämda av olika anledningar vilket är normalt och tillhör livets stilla gång. Att få diagnosen deprimerad är något helt annat. Ur medicinsk synvinkel är en depression att man daligen under en längre tid känner sig nedstämd, upplever minskad glädje och intresse för vanliga aktiviteter. Man presterar sämre och den sociala förmågan sätts ur spel. Hjärnans signalsubstanser och deras samspel med receptorerna (mottagarcellerna) hamnar i olag. Dessa ingår i systemet att överföra impulser mellan nervcellerna. Några av hjärnans budbärare är serotonin, dopamin och noradrenalin och dessa påverkar känslolivet, tankeverksamheten, initiativförmågan, sömnen, aptiten och sexualiteten. De vanligaste symtomen på en depression är:
  • Nedstämdhet
  • Brist på glädje
  • Minskad eller ökad matlust
  • Sömnstörningar
  • Hämningar
  • Svårigheter att känna känslor
  • Nedvärderad självbild
  • Aggresivitet
  • Koncentrationssvårigheter
  • Minskad livslust
För att bryta en depression krävs oftast både medicin (antidepressiva medel) och samtalsterapi. Medicinen ger den fysiska energi som är nödvändig för att med hjälp av samtalsterapi våga bryta gamla, invanda och icke fungerande reaktionssätt och mönster. Den nyare medicinen ökar signalvågorna (serotonin, dopamin och noradrenalin) och skapar en balans i hjärnan.

Vissa människor, som till exempel jag, har en medfödd känslighet i nervsystemet som gör att vi lättare blir deprimerade. Oftas kan jag med egna knep (motion, regelbundenhet och stabilitet)hålla mig över ytan men då och då måste jag få hjälp av medicin och samtalsterapi.

Jag kan för mitt liv inte förstå hur det fortfarande råder en sådan stor okunnighet runt något som drabbar 40% av alla kvinnor och var fjärde man i Sverige. Hur är det möjligt att man fortfarande tror att positivt tänkande helar en deprimerad individ? Helar positivt tänkande en cancersjuk, eller någon med magkatarr?

2 kommentarer:

Busmamman sa...

Säger amen på detta!

Anonym sa...

och jag med!
(finns ett inlägg om det tidigt tidigt i min gamla blogg.)