01 mars 2008

Det där med vikten

Att hålla vikten, att må bra och framför allt att träna är viktigt för mig. De tre hör som ihop; för att må bra måste jag träna och för att orka träna måste jag äta bra. Äter jag bra orkar jag träna och jag mår mycket bättre. Skulle jag strunta i att träna eller äta bra skulle jag må grymt dåligt. Både för att jag skulle gå upp i vikt (jag kan bli grymt stor) men även för att jag tappar energi. Energi är mitt syre, min överlevnad och utan energi mår jag superdåligt.

Att må bra hjälper mig att klara vardagen och för att jag ska kunna må bra måste jag få göra det som faller mig in. Vill jag äta pizza måste jag få göra det utan betänkligheter. Är jag sugen på ostkrokar en tisdagskväll åker jag och köper det. Jag funkar inte om jag sätter en massa förbud, jag blir då helt besatt och lätt galen, mer än normalt. Jag känner mig för väl för att ens prova GI-metoden, flygvärdinne kuren, viktväktarna, stenåldersdieten, atkins....you name it! Skulle jag prova skulle jag ta det så långt att hela mitt liv skulle kretsa runt det. Den enda tanken skulle vara mat och förbud. Varje gång jag åt något som kostade för mycket eller inte var tillåtet skulle jag få sådant enromt dåligt samvete och börja göra det i smyg. Sen när jag väl skulle ha tagit mig ur den onda cykeln skulle jag gå upp allt jag har gått ned. Nä, inget för mig inte!

Hur äter jag då? Tja, jag försöker äta sunt. Tre lagade mål om dagen och en bra frukost. Inte så mycket socker i maten, inga halvfabrikat, fullkornsprodukter, minimalt med mejeriprodukter (har blivit så eftersom Moa är allergisk). Men framförallt; inget dåligt samvete!

Jag vet inte vad jag väger (eller jag vet på ett ungefär) och vi har ingen våg hemma, inte så viktigt. Det viktiga är hur jag känner mig och om jag är i balans både fysikst och psykiskt. Visst skulle jag förändra min kropp men så länge jag inte har tagit tag i det kommer jag inte heller att oja mig över det. Man får absolut inget gratis utan det krävs hårt arbete och så länge jag inte är beredd att lägga ned den tiden så får det vara.

Detta funkar för mig och detta är absolut ingen kritik mot de som tycker att flygvärdinnemetoden fungerar. Alla är vi olika!

2 kommentarer:

Sara sa...

Visst är det viktiga att må bra och att man är i balans. Men du är en människa som har förmågan att vara diciplinerad utan att ta till en massa metoder.... (vilket säkert gör att du skulle vara superdiciplinerad om du skulle anv dig av nån metod, och kanske som du säger det skulle ta över ditt liv...) och du har sannolikt en ämnesomsättning som är bättre än de flesta andras. (Eller har jag fel där?!?)

Jag försöker oxå äta sunt och äter inga halvfabrikat och jag promenerar och tränar - men jag tror att för egen del så sitter mycket i mina gener. Min mor är överviktig som du vet. Sen att mackor och godis är en last, det gör inte saken lättare direkt... ;-)

Jag vet att du inte kritiserar och att du tycker att man får göra som man vill. Men jag vet samtidigt att du tycker - "hur svårt kan det vara?!?"
Men som sagt alla är vi olika och alla får göra som de vill. För egen del så känns det just nu bra att ta hjälp av viktväktarna för att få en kick i rätt riktning.

Kram på dig.

Sara sa...

Jag tror att jag förstod ditt inlägg rätt, men jag ville bara poängtera det du skrev att alla är olika. För så är det ju! Jag tog inte inlägget kritiskt, ville bara ge mitt inlägg i debatten... ;-)

Åhhhh vilken mastodont dag på tisdag!!! Håller tummarna att allt ska gå bra för dig!!!

Hörde at ni träffats på mässan, tyckte ni att den var bra? Mamma o pappa tyckte att det alldeles för mycket folk...
Sen så sa de att de förstår att vi inte får mycket gjort när man är hemma med barnen på dagarna... Tror att de små liven körde slut på dem... ;-)

Ha det gott o om vi inte hörs före tisdag så superduper mycket lycka till!

Kramar!