25 november 2008

Utvecklande

I två dagar jag har utvecklas, tampats med mig själv och fått aha upplevelser. De flesta aha upplevelserna handlade dock mestadels inte om mig utan om andra.

I gårdagens snökaos tog vi oss till en gammal herrgård där vi mötte Gertrude. En stålkvinna! Hon satte oss i ett rum som vi fick lämna 12 h senare. Dagen kanske inte inleddes så värst bra men det har jag inte tagit med mig hem utan det hänger kvar på väggen i rummet.

Vi fick alla göra en personlig SDI - Strength Deployment Inventory (Förståelse för personliga styrkor i mellanmänskliga relationer). Fast innan testet gjordes skulle vi med en tejpbit markera var man trodde man låg på triangeln

Det blå fältet symboliserar ambulansen - osjälviskt vårdande. Det röda symboliserar plogbilen - resultatorienterad och styrande. Det gröna symboliserar ubåten - analytiskt och självständigt.

Nå, var tror ni jag la min lilla tejpbit? Jo, så klart la jag den på ett röd blått fält men mer åt det röda än det blå. Jag la den så lång mot kanten så möjligt, dvs med minimal färgning av grön. Sen gjorde jag testet och var hamnade jag då?
På precis samma plats!
Jag har med andra ord en ganska så god bild om mig själv. Nå väl här kommer några styrkor jag besitter: Självförtroende, framåtanda, övertygande, kraftfull, snabbagerande, tävlingsinriktad och risktagande.
Jag känner mig mest nöjd när jag verkligen vill vara till hjälp genom mitt ledarskap och lyckas leda andra så det är till gagn för dem. Jag känner starkt obehag inför människor som behandlar mig kallsinnigt, nonchalerar eller anklagar mig för att utnyttja människor.

Sen fick vi testa vår förmåga till konfliktlösning. Jag blev en [BRG] vilket innebär att jag är en person som hanterar en konflikt mkt flexibelt, dvs på ett sätt som varierar beroende på situation och omständigheter.

Men som sagt så har jag väl insett mer saker om andra än om mig själv. Jag har fått en större och mer omfattande förståelse om varför vissa personer har agerat på vissa sätt. Det har också varit otroligt intressant och roligt att se kollegor öppna ögonen och börja förstå sig själva.

Helt galet intressant!

Nu är jag i alla fall slut som artist och tom i bollen.

______
Dagens tacksamheter:
1. Jag har en bra bild om mig själv som person
2. Jag har ett fantastiskt arbete
3. Jag har många bra kollegor

Dagens goda gärning:
Väldigt många

Inga kommentarer: