01 januari 2010

Möjligheternas år

2009 kommer att gå till historien som ett vidrigt och hemskt år. Ett år som för alltid kommer att minnas och som för alltid kommer att göra ont. Året inleddes i Luleå precis som vanligt och jag trodde att jag stod på en stabil grund. En stabil grund hos mig själv och en stabil grund för mig och M. Men jag hade fel, så galet fel. När mars stod vid dörren slogs mina fötter från marken och jag rasade. Rasade totalt. Händelser jag aldrig trodde skulle ske skedde och jag kände mig blåögd. Där, i vår, önskade jag att jag fick vara själv. Skrapa ihop mina rester och bygga upp en ny verklighet. Men det blev inte så för istället fick jag konstigt nog uppleva en underbar, fantastisk och spännande juli månad. En månad där jag ständigt rev mina trygghetsmurar och bara levde. Om jag fick bestämma hade jag för alltid stannat i juli månad. Tyvärr är inte verkligheten så ofta förenerlig med viljan och i oktober stod jag mer naken, mer blåögd och mer trasig än någonsinn. Ord hade fastnat inne i mig och jag kände mig hemsk. Jag hade levt ett liv som inte stämde.

Men 2009 kommer också alltid att vara ett år där jag lärde mig saker, både bra och dåliga saker. Jag har lärt mig så otroligt mycket om mig själv och om brister som kan förändras till möjligheter. Allt handlar om tankekraft och vilja. Allt är möjligt bara viljan till förändrad tankeverksamhet finns. Men så fort tanken blir mörk blir även känslor mörka. Jag har lärt mig så otroligt mycket som jag mer än gärna hade velat dela med M men det får jag inte. Istället får jag behålla det för mig själv tills någon annan står vid dörren. 2009 har bestått av tårar, så mycket tårar och sorg. Även fast året är nytt kommer jag att sörja, sörja allt som inte gick. Sorgen kommer alltid att finnas men kanske inte lika påtaglig som den är nu.

Nu står 2010 här och detta år ska bli MITT år. 2010 är möjligheternas år, möjligheterna för mig. Jag skulle kunna ha miljoner av löften, löften jag inte skulle kunna hålla. Så därför väljer jag bara ett. Ett enda löfte som härstammar ur religionernas " den gyllene reglen"

-Allt vad ni vill att människorna skall göra för er, skall ni också göra för dem.

Jag lovar mig själv att alltid ge människor en andra chans. En möjlighet att få veta vad det var som inte fungerade och en ny start. En ärlig andra chans har alla rätt till, även jag! Det kommer att bli mitt nyårslöfte.

Inga kommentarer: