02 januari 2010

Moa fyller 6 år

Efter en natt med lite sömn vaknade jag vid halv fem för att meddela din trötta pappa att det nu var dags. Det var dags att åka in till förlossningen. Jag ställde mig i duschen medan din pappa lagade energirik mannagrynsgröt. Din stackars pappa hade knappt sovit något och lyckades nicka till vid gröttillagningen. Då gröten brändes fick han starta om. När jag kom ut ur duschen för att äta frågade din pappa om det var okej för honom att sova en liten stund. Jag behärskade mina värkar på ett bra sätt så jag tyckte det var helt okej.

När jag åt gröten fick jag göra paus mellan värkarna som nu kom med sju minuters mellanrum. Sen började jag gå omkring i lägenheten, jag gick och gick. Tillslut när värkarna var så intensiva att jag hängde över matbordet och stönade av smärta väckte jag din pappa. Tillsammans tog vi oss ned till en kall och isig bil. Jag ringde din mormor och sms:ade vänner att vi nu var på väg in.

Bilresan gick bra och även promenaden till förlossningen. Väl inne visade det sig att jag var öppen sex centimeter och barnmorskan trodde att detta skulle vara över till lunch. Det visade sig att det skulle ta lite längre men innan middagen var du ute. Du var stor, söt och jättekladdig.

Idag fyller du sex år och har blivit så stor. Du är känslosam och vill inte göra någon ledsen samtidigt som din vilja är av stål. Envis som synden men med ett enormt hjärat. Du är en fena i vattnet och jag tror minsann att du är vårt nya stjärnskott i simning. Vilken femåring hoppar från tremeters trampolinen?

Moa, min underbara tös; jag älskar dig, mer än allt annat!

Inga kommentarer: