10 maj 2008

Intervju med Moa

På dagis har Moa blivit intervjuad av sin fröken. Vissa saker är rent klockrena medan andra en smula lögn. När denna lästes upp på Moas utvecklingssamtal blev jag i alla fall rörd till tårar

Kan du berätta om dig själv?
Jag heter Moa ......... Elsa. Jag bor i ....... med mamma, pappa, Milla och katten Bosse. Peter Pan och Krok är hemma hos sin mamma och pappa. Jag blev jätteledsen när de åkte. Jag glömde att säga hej då. Men jag ringde. Det tog lång tid innan Bosse kom. Jag fick pengar av farfar till Bosse. Pappa och jag åkte till affären först innan vi hämtade Bosse. Han tycker om att mysa i mitt knä, om han vill får han gå.

Vad är du bra på?
På å rita, göra saker å brotta ner för jag är så stark. Spela klubba hemma, här är det svårt mot killarna. Studsmattan. Vi har en ny. Pappa kan göra volter.

Vad tycker du om att göra?
Rita å göra grejer å måla. Jag tycker mest om att vara inne. När jag var i mammas mage trodde de att jag var en kille. Och när jag kom ut sprack ägget. I magen sprattlade jag i ägget

Vad gör dig ledsen?
När mamma och pappa blir arg. När jag slår huvudet och armen. Om någon slår mig

Vad gör dig glad? 
När jag tappade tanden blev jag jätteglad. Men när jag fick tussen i munnen blev jag ledsen. Det smakade illa. Jag var lite rädd. Rita och leka i snön blir jag också glad av.

Vad gör dig arg?
När någon slår mig.
Om Milla drar i mitt hår säger jag: -Du får inte dra i mitt hår, men jag är inte arg på dig

Vem leker du med?
Leija, Miriam, Astrid, Elin, Nicoline, Elin och Greta. Ibland  med Elias och Ivar. Ibland vill de inte ha pussar av mig. Ibland vill de att jag ska pussas med då vill inte jag. 

Vad leker ni?
Vi leker pappa och mamma, syster och baby. När jag leker baby med Elias tänker han filiokus mig till en baby. Ibland leker jag prinsessa med Elias. Han är prins och Ivar också. 
Det dröjer länge innan vi barn ska dö. Men jag vill komma ned igen. Man ska först åka rullstol och bli gammal. Sen åker man till sjukhuset och somnar. Man blir begravd. Skelettet blir kvar och kroppen åker till himlen.

Vad tycker du om att leka?
Nu orkar jag inte prata mer

Om du och en kompis vill ha samma sak, vad gör du då?
Jag vill rita färdigt först sen kan jag prata mer med dig 

2 kommentarer:

Anonym sa...

Men lilla goa, underbara Moa-fröken!!!! Vilken fantastiskt UNDERBAR och klok dotter du har där hemma... Är hon lik sin mor och vet vad hon vill bestämt!? ;)

Massor av kramar till gofisen där hemma

Johanna W

Anonym sa...

Åh, vilken härlig intervju med goaste Moa!