22 augusti 2008

Övernattning

När jag trött och sliten äntligen är hemma ser jag en sprudlande Moatös på studsmattan. En våg av energi träffar mig och jag känner mig genast piggare.

- Mamma, vet du VAD!
- Nä, gullefjun få höra
- ELISE ska SOVA över hos oss och hon ska sova i MIN säng....eller på madrass på golvet. Hon får välja själv, först.
- Men oj vad roligt!
- Och vi ska busa, se på pippi, äta GODIS, läsa saga och Elise får välja vilken saga bara vi läser dagarna.

Hon var så underbart glad och härlig vilket smittade ned även mig. En härlig avslutning på en arbetsam vecka.

Ibland vill jag bara vara barn igen. Vara så omedveten och naiv bara för en stund. Att inte övertolka och fundera på ord som sägs och handlingar som utförs. Jag mår fakstiskt bra, för en gångs skull, men jag behöver lära mig att stoppa negativ energi. Jag behöver lära mig att inte låta personer fastna i mitt huvud. Att bara acceptera att tanken finns men sen släppa den vidare.

Just för tillfället finns en viss person i mitt huvud och denna människa stjäl massor av min energi. Jag ödslar energi på en oviktig person, en person som inte betyder nått för mig. Men i mitt huvud blir denna person mäktig då den tar mkt av min tankekraft. Den har etsat sig in som ett brännmärke och poppar upp stup i kvarten. Jag ältar, virder och vänder men situationen förblir olöst. Jag kan inte lösa problemet, det ligger inte i mina händer men jag önskar att jag kunde göra något. Det måste gå upp ett ljus för personen med all makt. Jag vill inte vara inblandad längre, jag vill gå vidare.

Hur stänger jag av? Hur får jag denna oviktiga person ur mitt huvud, från min tanke? Hur undviker jag att energi stjäls från mig, var sitter inbrottsalarmet? Var är koden? Detta är nytt för mig och jag kommer säkert hitta en lösning men jag vet inte riktigt var jag ska leta, vilken av alla dessa stigar som kommer att leda mig till målet.

En sund Sara sa om en liknande situation:
- Mycket kan hända och inget ligger i mina händer.

Inga kommentarer: