23 juni 2008

Att lära för livet

Hela livet är som en enda lång lektion utan håltimme. Det kallas att lära så länge man lever, ett livslångt lärande. Varje dag, varje timme och minut lär dig något nytt. Rent krasst kommer du aldrig att bli färdig lärd och tror du det är du ute och cyklar. Inte ens Dalai Lama anser sig vara färdig med sin livslektion.

Men det viktiga är nog inte lärdomen utan reflektionen som man gör efteråt; kunde jag ha gjort detta på något annat sätt, vad lärde jag mig egentligen, vad ska jag tänka på till nästa gång? Utan reflektionen växer du inte som människa.

Jag har lärt mig massor av mina misstag eller felprioriteringar. Istället för att gräma mig över det jag har gjort fel försöker (säger inte att jag gör utan att jag FÖRSÖKER) jag sätta mig ned och tänka över hur jag kunde ha gjort och notera inför framtida beslut.

Idag insåg jag att jag har gjort en stor felprioritering, jag skulle ha gjort annorlunda nu med facit i hand. Egentligen vill jag bara lägga mig ned och gråta samt spraka som ett barn men vad hjälper det? Nä, just nu försöker jag tänka: Ja Lisa, du valde fel beslut och vad har du nu lärt dig?

J*vligt svårt

....hepp

Inga kommentarer: