26 oktober 2008

Söndagsmiddag

Har just ätit en supergod söndagsmiddag. Tänkte dela med mig av smaskigheterna.

Tjälknöl av benfri kotlettrad
Ett lyckat experiment (i alla fall andra gången). Ganska ofta är det väldigt billigt att köpa en kotlettrad. Frys in den och gör sedan tjälknöl på den. Så här gjorde jag.

Ugnen på 70 grader, in med den frysta köttbiten. Ta ut den 10-12 timmar senare. Sen ska du lägga den i marinad (den vanliga tjälknölsmarinaden funkar inte då det blir för salt, det fick Sara och hennes familj testa första gången....sorry).
Marinad
1 liter vatten
6 kvistar rosmarin
3 skivade vitlöksklyftor
1 tsk stött vitpeppar
0,75 dl salt

Koka ihop marinaden och låt den svalna. Lägg sedan ned den klara köttbiten i marinaden (om inte hela köttbiten täcks vänd då den efter halva tiden). Låt köttet ligga i marinaden i 6 h (i kylskåp)

Rotsaksgratäng
5 potatisar
1 sötpotatis
1 palsternacka
2 hackade vitlöks klyftor
Mjölk
Grädde
1 grönsaksbuljongtärning
1 dl hackad persilja

Skiva rotsakerna tunt. Lägg alla ingredienser i en kastrull och koka i 6 minuter. Häll över till en form och in i ugnen (225 grader) tills alla skivor är klara

Tanta Linas mammas underbara pepparsås
1 liten finhackad lök
1 tsk grönpeppar
1 tsk svartpeppar
1 tsk vitpeppar
1 tsk rosépeppar
2 grönsaksbuljongtärningar
1,5 dl vatten
4-6 dl creme fraiche
3 tsk soya

Fräs löken och den stötta pepparen. Tillsätt vatten och låt puttra ihop. Blanda resten och kok ihop

MUMS

Det finfina med alla dessa recept är att jag använder havreprodukter i stället för mjölk och det funkar super.

________
Dagens tacksamheter:
1. Ingen antisöndag i hushållet
2. Sovmorgon
3. Min Martin som har hängt upp gatunamnet på vår yttervägg och skruvat ned duschkabinen

Dagens goda gärning:
Ingen

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag håller inte med! Jag tycker din goda gärning denna dagen var att dela med dig av recepten! Jag kommer definitivt att prova pepparsåsen nästa gång det är dags för tjälknöl! kram josefin