10 september 2007

Skrik-, kräk- och bajsfest

För att summera natten så har den varit både kall och varm, som Moa säger om vädret när solen lyser bakom molnen. Det har med andra ord varit både bra och dåligt.

Vid 21 låg vi alla fyra i samma rum. Moa, Martin och jag i stora sängen medan Milla sussade sött i spjälis. Moa hade hört ljud i sitt rum och ville sova med oss *ler*. Det har inte varit så lätt att bli storasyster och många nya saker händer hela tiden. Lugnet byttes ut mot total skrikfest vid 22.30, inte av Milla utan av Moa. Moa vaknade av att hennes slida gjorde ont och hon blev på några sekunder helt hysterisk. Jag visste vad som väntade då detta var andra gången det hände. Vi tror att det kliar även fast hon säger att det gör ont då hon agerar på ett annorlunda sätt. Allt hon vill är att stoppa ned händerna och klösa för att det ska sluta, hon sparkar med benen och skakar på händerna samtidigt som hon gråter hysteriskt. Vi provade allt från kalla omslag till att min underlivskräm (fast vilken treåring har underlivssvamp?). Tillslut gick vi ned för att ringa sjukvårdsupplysningen men då hittade jag ett tips om babyolja och det funkade. Vi kände oss så grymt maktlösa då vi inte kunde göra något än att stryka på pannan och viska lugnande ord. Jag ska ringa läkaren idag.

Så vid 00.30 s0v vi nog alla och även Milla som hade sovit sig igenom hela skrikfesten på ett mycket lovande vis. Hon vaknade vid två och ville ha mat för att sedan somna om och vakna vid fyra. Mellan det kräktes och bajsade hon som bara sjutton. Vi kommer att ha ett skyhögt blöjkonto och vara tvungen att köpa en till tvättmaksin om detta fortsätter. Jag var lite orolig över hennes sömnvanor när vi låg på BB. Där vaknade hon hungrig men somnade inte om utan jag fick gå och bära till hon sussade in. Det kan vara så att mjölken inte riktigt gjorde henne mätt men det har definitivt ändrats nu. Sablar jag kan se till att ett fotbollslag på tolv man är otörstig en hel match. Mina stackars små bröst har förvandlas till två blå abnorma bowlingklot. Pamela Anderson släng dig i väggen!

Jag kommer så väl ihåg när vi kom hem med Moa. Det var som om världen hade stannat och när hon sov visste vi inte riktigt vad vi skulle göra. Vi satt mest och tittade på varandra som två fånar. Denna gång är det annorlunda då det finns massor att göra och vi nästan måste påminna oss att njuta av lillstruten.

Nu ska jag faktiskt gå och se mig mätt på en sovade prinsessa

1 kommentar:

Anonym sa...

Vad härligt att ni fått komma hem, och att allt går så bra med Milla. Hon är såå gullig! Otroligt skönt att du fick en positiv upplevelse denna gång Lisa! Det är så glädjande. Ja, jag antar att andra barnet är en liten annorlunda grej. Ni har har ju rutinen och dessutom en liten tjej sen innan som ska ha sin tid.
Men stackars Moaliten!! Jag känner igen det hela, då jag själv var drabbad av "svid i stjärten" ett antal gånger som liten. Det kom ofta på kvällen, och sved som elden om man ville kissa. Min Pappa spolade alltid ljummet vatten i handfatet och lät mig sitta i det en stund, jag fick även kissa där om det behövdes.(lite småäckligt kan tyckas, men ack vad det lindrade") Fast det där med babyolja låter ju faktiskt riktigt bra!! Hoppas det inte är ngt. allvarligt med lillgumman!
Mys och njut av varandra nu!
Kram/Annest