11 september 2009

Mobbare VS Mobbad

När man som jag jobbar i skolans värld ser man en hel del skit. Skit som handlar om hemförhållande, attityd, social kompetens osv. Under en dag passerar mycket genom mitt rum, under en dag hinner jag tänka många tankar om andras och mina egna barn.

Jag och M gör allt för våra barn, vi vill precis som många andra att våra barn ska få de absolut bästa förutsättningarna som finns. Vi vill att våra barn ska bli unika på sitt eget sätt. Efter en tuff dag för mig hamnade jag och M vid middagsbordet där vi diskuterade 10.000 kr frågan; föredrar jag att mina barn kommer att bli mobbare eller bli utsatta för mobbning? Tyvärr fick vi inte mycket till debatt då vi båda var rörande överens.

Jag skulle bli otroligt besviken om det kom fram att Moa eller Milla hade utsatt någon för mobbning. Jag skulle känna ett sådant stort nederlag som förälder, orden; jag har misslyckats skulle eka i mitt huvud. För mig är att utsätta någon för mobbning, kränkningar och så vidare det absolut värsta man kan göra. Dagligen för jag och M "bolibompa kompis" diskussioner med Moa, vi läser Bamse för att komma åt moralpredikan, vi stoppar barnen i ord som sårar. Vi gör verkligen ALLT i vår makt för att får Moa men även Milla att förstå att man inte kan bete sig hur som helst. Då både jag och M har på ett eller annat sätt blivit utsatt för någon form av kränkning/mobbning vet vi hur ont det kan göra.

Att välja mellan att Moa antingen blir mobbad eller agerar som mobbare känns som att välja mellan pest eller kolera. Men fakta återstår; jag ser hellre Moa som mobbad än mobbare

2 kommentarer:

Sara sa...

Det är verkligen pest eller kolera. Att M el J skulle visa sig vara mobbare skulle precis som du skriver kännas som ett oerhört misslyckande för oss som föräldrar. Samtidigt skulle det kännas så otroligt hemskt att veta att ens barn är det barn som utsätts för mobbing. Man vill ju inte att ens barn ska bli sårad och kränkt. Pest eller kolera. Såra eller bli sårad. Men fy. Jag hoppas man aldrig hamnar i någon av situationerna. Man får hjärnsläpp när man tänker i de här banorna. Jag hoppas att man som förälder lyckas med sina försök i att "alla får vara med", inga dumma ord etc.
Jag har hört de som säger att jag ser hellre att mitt barn blir den som mobbar än att bli mobbad och så nu du som säger tvärtom.
Jag tycker båda scenarierna är fruktansvärda. Jag håller tummarna att jag aldrig ska behöva se våra barn i någon av situationerna.
Men ska man välja? Ja jag väljer att M & J är de snälla barnen som inte utsätter andra för kränkningar.

Lisa sa...

Bra sagt: "Ja, jag väljer att M & J är de snälla barnen som inte utsätter andra för kränkningar" Självklart har man ett tredje val och det du skrev var väldigt bra.

Men om nu inte det valet fanns och man var tvungen att dra det till sin spets? Inte så troligt men.....
Det är sådana här tankar jag kan ligga sömnlösa i.