10 november 2009

This is Africa!!

Har en fantastisk tid här i Kenya! Var lite orolig till en början då vi bara åkte taxi mellan grindar och kontorsrum. Men det har ändrats till lite shopping och några upplevelser. Säkerheten är dock fortfarande hög. Vi får inte gå ut och gå, inte gå ut efter skymning, bara åka taxi. Nåväl, funkar dock för mig. Igår och idag var första shoppingen och jag har handlat skor, sjalar, örhängen, armband, skor, väskor, tyger, filtar. Det är säkert något jag har glömt *ler* Vi har strålande solsken och klarblå himmel. Även fast jag smörjer in mig med skolskydd 30 har näsan blivit röd. Höll på att dra på mig världens magsjuka när jag beställde räkor som visade sig vara dåliga. Tog en i munnen, tuggade och funderade över om de verkligen skulle smaka så. Tog sedan en till som smakade lika illa, men svalde skiten. Hahaha…så sjukt.

Idag har vi varit på KWS för att sedan åka till Shangilia (ett barnhem i slummen), en grym kontrast. Mådde illa av tanken att vi har allt vi kan önska medan det finns barn som inte har äger något annat än en liten plåtlåda med några klädesplagg. Vi tar vatten, el, mat för givet medan människor här kämpar för att överleva. Hujja…. Grinade en skvätt efter jag hade pratat med mina älsklingar för första gången. Milla hade ätit nataroner och Moa hade lekt med en kompis. Det var gudomligt skönt att höra deras röster.

Tyvärr sover jag inte så gott. Jag har grymma mardrömmar och vaknar i panik. Drömmarna är för verkliga för att bara förkasta och detta gör det svårt att somna om. Jag ligger och grubblar på allt som kändes så bra när jag for. Vill nog inte möta verkligheten när jag kommer hem. Försöker under dagen inte tänka på vad som skall komma ske utan bara njuta av att vara här i underbara Kenya.

Hoppas ni har det underbart bra där hemma
Puss!!!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Oj vad skönt att höra av dig. Har tänkt på dej varje dag och hoppats att du kan koppla av. Läser att det delvis går. Drömmar ska enl vad som sägs vara ett sätt att bearbeta. Men dina låter inte så trevliga.
Hoppas att det är lika vackert i Kenya som pappa har beskivit. Barnhemmet måste ha varit en väckarklocka förstår jag. Du och eleverna kanske kan ordna en insamling av något slag för att hjälpa dem.
Svälj inte nästa gång!!!!!
Återigen skönt att höra av dig.
Älskar dig!!
Mor din

Anonym sa...

Hej gumman, Vad bra tta det gar bra med resan, var lite orolig nar du inte bloggat pa ett tag men forstar att det inbte alltid finns uppkoppling :) Vi ar ju sa bortskamda med det! Langtar efter att fa hora mera och helst see alla dina inkop - nyfiken som vanligt! ha der bra vannen, var forsiktig och kom hem snart!! Kramar i massor fran T i London

villan vid vilan sa...

Vilka upplevelser Lisa....Jag förstår dina tankar......Ta hand om dej! Kram Anna