29 november 2009

Lycka är ett val.....my as!

Meningen känns helt främmande, det känns strävt på tungan när jag uttalar orden. De stockar sig i halsen och framkallar en rethosta som måste sköjas ned. Orden känns som ett hån, ett hån mot min valfrihet. Tro mig; jag väljer lyckan, dagligen. Är jag lycklig? Inte ett skit.

Men jag försöker, jag försöker dagligen att se livet från en annorlunda vinkel. Jag försöker se livet som något ljust och fridfullt men solen går aldrig ur moln. Molen har funnits där så länge nu, sedan i mars.

Jag vet att jag måste börja leva mitt liv, leva det själv. Men det är så svårt när jag inte riktigt vet var mitt liv börjar och vad det innehåller. Mitt är så diffust och insnärjt med hans. Men nu är han borta och jag står kvar, står kvar med vad? Vem är jag och vad innehåller mitt liv? Det känns som om jag inte riktigt tillåts ta reda på vad som är mitt. Det är så mycket som ska göras, fixas och donas innan jag kan sätta mig ned och fundera. Livet har forsatt att gå i hundraåttio men min hjärna står still samtidigt som hjärtat har slutat slå.

Kvar står jag här nu med brustet hjärta, felaktiga tankemönster, ett hus och två barn. Mitt hjärta är så skört och ärligt vet jag inte om jag kommer att få ihop alla bitar. Det har gått sönder så många gånger under en intensiv period. Jag är rädd att bitar saknas. Tankemönstret skapar demoner och panik. Så mycket är uttalat, så hårda ord är sagda att jag inte vet upp från ned. Ord har fastnat hos mig, ord som gör mig till liten. Jag har tagit åt mig och har fått ett själviskt beteende. Huset äger jag från och med igår men jag vet inte om det var rätt beslut. Det är så många beslut som ska tas och jag orkar inte. Jag vill ha någon som säger; Gör så här! Den största anledningen till att jag behöll huset var att jag inte orkade ta tag i en flytt. Sen finns fler orsaker. Orsaker som att jag villl att barnen ska vara skrivna hos mig och att jag vill att detta fortfarande ska vara deras hem. Att det andra hemmet ska vara pappas lägenhet. Just nu vet jag inte om det var rätt orsaker att grunda beslutet på. Men nu sitter jag här. Jag sitter här med krav på höga månadskostnader, krav på underhåll, krav på försäkringar. Alla drar och sliter i mig...."låna här", " försäkra här". Sluta slit! Min två trollungar borde vara de jag skulle sakna allra mest, men tyvärr är det inte så. Jag saknar inte de två oskyldiga och underbara töserna mest. Nej, jag saknar han mest. Så jävla tragiskt!

Idag skrev jag nya ord för mitt nya liv:
Lyckan är ett val
  • Kom ihåg att du är viktig
  • Njut av barnen
  • Njut av livet
  • Sysselsätt dig
  • Ring vänner
  • Ät bra
  • Täna
  • Ring endast om det handlar om barnen

Tyvärr var skrivaren inte ihop med datorn så jag fick inte ut dokumentet. Jag försökte själv men jag kan inte. Den enda som kan är han. Men jag kan inte ringa, jag orkar inte höra hans röst. Rösten gör så ont. Rösten tillhör någon som fanns där för mig. Och just nu när jag som mest behöver rösten, behöver den för att komma till ytan, då finns den inte. Ironiskt!

7 kommentarer:

Anonym sa...

Tänker på Dig min vän, massor av kramar Sandra

Anonym sa...

Vännen min
Jag hoppas att du har läst Annest kommentar till inlägget Tomt. Hon har helt rätt i det hon säger och du skall tillåta dig att sörja på ditt sätt och efter dina behov.
Det du skriver är också ett sätt att skapa en slags ordning i det kaos som nu råder.
Kramtar och håller om dig.
Mor din

Anonym sa...

Många kramar från Karin!

Sara sa...

Gumman! Styrkekramar till dig. Finns här för dig. Puss o kram.

carroP sa...

Hoppas du finner din lycka snart igen...förstår att det kan kännas otroligt långt bort och svårt att finna.
Hittar inte så många ord till dig men jag läser din blogg och tänker på dig väldigt mycket. Ditt liv är inte rättvist just nu!
Men:
Du är stark! Dy har underbara barn! Du har underbara vänner runt dig!
kram Lisa

Anonym sa...

Jag tänker på dig ofta, vännen!
Jag håller med om att uttrycket att lycka är något man väljer är kostigt. Det beror ju på vad som gör en lycklig och om det är något man har makten över själv.
Klart är ändå att du kommer att bli lycklig igen. Frågan du ställer dig är kanske när och jag önskar verkligen att jag hade ett datum att ge dig. Vad skönt det hade varit att bara få bestämma!
Tydligen måste processen ha sin gång... Men det kommer att vända! Tveka inte att ringa när du vill! Stor kram.//Johanna S

Lena sa...

Äskade Lisa. Läser och lider. Ja vad kan man säga? Det finns ju inget ord eller någon mening som kan göra det lättare att gå igenom det du gör nu.
Vad ska du göra??...jo du ska fortsätta gå upp på morgonen, leva dagen som den är, bra eller dålig, gå isäng, för att sedan gå upp nästa morgon igen....någonstans på vägen kommer det att bli lättare. Ingen som kan säga när, men vetskapen säger att alla kommer dit förr eller senare. Det är ditt liv och du har trots allt ljusglimtar även om man inte alltid orkar se det så eller uppskatta det.
Du har kloka vänner som skriver här....gör det du måste, sörj som du behöver och vill, man får vara självisk och du behöver inte vara stark.
Det finns många armar som är beredda att fånga upp dig då du behöver, axlar att gråta mot när det känns tugnt, många öron som är beredda att lyssna och många röster som hejjar på dig och peppar dig!
Jag tror på dig LISA och vet att du fixar det här. Vägen är snårig och det är inte lätt att hitta den vägen man ska gå då den kan tyckas igengrodd. Men lyckas det gör du, och behöver du något räds inte att fråga.
Även om jag inte på något vis är troende är jag övertygad om att allt händer av en anledning och även om du just nu inte kan se den så kommer den nog att uppenbara sig för dig senare.
Stooora styrkekramar från Lena